داستان یک زندگی

علمی ُاجتماعیُ بهداشتی،مذهبی

داستان یک زندگی

علمی ُاجتماعیُ بهداشتی،مذهبی

ایمان وپایداری

تابلوئی ازایمان وپایداری انسانها

  قرآن درسوره البروج تابلوئی ترسیم کرده است که درآن عده ای به جرم ایمان داشتن به خدادردرون آتش سوزانده میشوندودرکنارخندق ستمکارانی شاهداین آدم سوزی هستندوباسوگندبه آسمان وبرجهای بلندآن، عاقبت کاراین ستمکاران راکه مرگ ونابودی آنان باشدبیان میکند

پرتوی که ازاین آیات برذهن نویسنده(طالقانی)تابیده است دردوبخش عمده میباشد

پیدایش وتکامل سیارات وپدیدآمدن حیات:

آیا میتوان باور کرد که در میان میلیاردها ستاره درخشان کهکشان، تکوین سیارات و پیدایش حیات منحصر به همین منظومه خورشیدى ما باشد؟ اگر چنین باشد پیدایش این منظومه کوچک در میان این همه کهکشانها و خورشیدها باید یک واقعه تصادفى و استثنایى باشد! با آنکه پیشرفت علم و مطابق آخرین نظر تحقیقى، پیدایش سیارات و زمین محصول تصادف نیست بلکه از روى نقشه و حسابى پدید آمدهاند.

فعل تبارک (در آیه فرقان) که دلالت بر کثرت و دوام و سرشارى خیر و برکت دارد، مشعر باین است که پیدایش و برآمدن آن بروج (ستارههاى خاص) در اثر امدادهاى دائم خداوند است که خیر و برکتش بزرگ و پیوسته است. بنا بر این دلالت و اشعار، بروج ستارههایى هستند که از برکت و امداد خداوند بدوره کمال خاص بخود رسیدهاند. این گونه ستارهها یا بعضى از اینها گویا همانها هستند که بصورت منظومه شمسى درآمده یا درمىآیند و داراى چراغ فروزان و ماه تابان میگردند: «وَ جَعَلَ فِیها سِراجاً وَ قَمَراً مُنِیراً».

ازاشارات تبارک، بروجا، سراجا، فهمیده میشود، باید در نهایت دوره تکامل کوکب، سیارات و منظومه شمسى تکوین شوند، و در آنها حیات پدید آید، و در درون آنها اشرف مخلوقات ساکن شود.

آیات قرآن بیش از نمایاندن وحدت نظم و حساب در سراسر جهان، با تعبیرات مختلف و مکرر و مؤکد و اشارههایى که براى اهل نظر صراحتها میباشد، از بودن موجودات متحرک و زنده، و جنبش و حرکات عظیم حیاتى را در آسمانها مانند زمین، خبر میدهد: لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ. باین مضمون، آیات قرآنى بسیار است. در همه این آیات زمین مقارن با آسمانها ذکر شده است که اشعارى بوحدت ساختمان و آنچه در آسمانها و زمین است دارد.

شرحی ازپایداری وجانبازی مومنان:

این سوره در شأن و مقام پیمبران، و ایمان و پایدارى و جانبازى آنها و پیروان بحق آنهاست

از سوى دیگر بتناسب تعظیم و تکریم و اشهاد این آیات، باید مقصود از اصحاب اخدود، مردان با ایمانى باشند که چون شمع با آتش بیداد بتپرستان ستمکار سوختند. همان مردان حقى که با سوخته شدن خود شعله ایمان و خداپرستى را برافروختند و راه حق را براى آیندگان روشن ساختند. گواه ایمان و پایدارى این گروه و ستم و بیدادگرى دشمنان آنها، هم برجنشینان ملکوت، و هم تاریخ انسان، و هم و جدان ستمکاران است.

هر چه هست، از اینکه قرآن جز عنوان اصحاب الاخدود از این سوختگان یا سوزندگان نام و نشانى نیاورده، معلوم مىشود که منظورى جز شناساندن همین عنوان ندارد. همین عنوان نمایاننده بارزترین نمونه فداکارى و پایدارى در راه حق از سویى، و سنگدلى و شقاوت در سوى دیگر است که در طول مبارزه توحید و شرک و حق و باطل و در خلال تاریخ پرماجراى انسان در هر گوشهاى نمونههاى بسیار دارد که نمونه اکمل و اسبق آن ابراهیم خلیل همان نخستین منادى توحید است.

این آیه بهر حادثهاى تطبیق شود، نظر قرآن را محدود نمىنماید، چه منظور قرآن همه کسانى هستند که در راه اعلاء توحید و نگهدارى ایمان خود پایدارى نمودند و بهر بلائى تا سوختن تن دادند، از ابراهیم خلیل گرفته تا پیمبرانى که از فرزندان او بودند و پیروان با ایمان آنها، تا تعذیبهایى که بر مبشرین نخستین مسیحیت در روم، بفرمان نرون پادشاه سفّاک آن سرزمین (64 م) وارد شده و پس از او، دو مینیاس (81 م) و پس از او، تراجانس (97 تا 171 م) و همچنین در شام و حبشه و نجران. پس از اینها مسلمانان نخستین که در مکه دچار تعذیب مشرکین قریش شدند.

مشاهده آنان، شهود و گواهى به جرمشان بود، چنان که بیشتر مجرمین چون ناظر و گواه جزئیات کار خود هستند نخستین شاهد اعمال و سازنده پرونده خود میباشند. این شهود و ثبت، که پرونده زنده است اگر مدتى از چشم دیگران مستور بماند، چون از میان نمیرود با اندک غفلت از زبان و اشارات و حرکات مرتکبین خود رخ مىنماید و آشکار میشود و همین اعترافات که از خلال زبان و حرکات آنها آشکار میشود حجت زنده و قانونى علیه آنها میگردد.

و گواه است- در این عالمى که در سراسر آن حکمت و عدل و نظارت او حاکم است، اگر چندى طاغیان را آزاد و دست و زبانشان را باز گذارد، از نادیدن یا نادیده گرفتن یا ناتوانى او نیست براى اینست که خلق را بیازماید و استعدادها ظاهر شود و حق، پایه و مایه گیرد و پاک و ناپاک از هم جدا گردد.

جهت دریافت متن کامل این سوره اینجا  http://s1.picofile.com/file/7284153010/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AC_85%D8%A7%D9%85.rar.html     

کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد